TALLER D’OBSERVACIÓ CELESTE – JÚPITER I SATURN, DE REVETLLA! – 24.6.2017 – RIBES DE FRESER
Taller | JÚPITER I SATURN, DE REVETLLA! |
Data i hora | Dissabte, 24 de juny de 2017 – 3/4 de 9 del vespre |
Lloc | Teatre Estel·lar Ribetà – Càmping Vall de Ribes – Ribes de Freser |
Inscripció gratuïta | Formulari |

[JÚPITER I SATURN, DE REVETLLA!]-Organitzat pel lloc web AstroPardines, camines pel cel de Pardines, …
INSCRIPCIÓ GRATUÏTA
… amb la col·laboració del Càmping Vall de Ribes de Ribes de Freser.
Taller d’Observació Celeste.
Notes:
Sol: surt a les 6.15h, culmina a les 13.54h, es pon a les 21.32h. Constel·lació de Bessons.
_________________
-La Lluna: Surt a les 6.45h, culmina a les 14.18h i es pon a les 21.51. Es troba a 358.453 km de la Terra. 0.7% il·luminada. Situada a la Constel·lació de Bessons. No observable
________________
Júpiter: surt a les 14.44h, culmina a les 20.31h i es pon a les 2.22h (25.6). Magnitud: -2.1. Observarem a Io, Ganímedes, Europa i Callisto, a més de la Gran Taca Vermella. Situat a la Constel·lació de la Verge.
Breu explicació sobre Júpiter, les seves llunes i la Gran Taca Vermella a càrrec de Montse Ribell. (Lapònia Lapland al Facebook)
________________
Saturn:: surt a les 20.35h, culmina a la 1.16h (25.6) i es pon a les 5.52h (25.6). Podrem observar les llunes Titan, Calypso, Encelade, Mimas. Magnitud 0.
________________
-Constel·lacions del Zodíac observables amb certa dificultat degut a l’horitzó accidentat que tenim: Bessons, Cranc, Lleó, La Verge i Balança…
-Altres Constel·lacions que observarem: Bootes, Lira i Vega … i les circumpolars Cassiopea, Cefeu, Óssa Menor, Óssa Major i Drac.
-Estels: Arcturus, Póllux i Castor, Mizar i Alcor, Vega i Deneb …
-Altres a observar: el Cúmul del Pessebre (M44) i la Via Làctia.
-Observació de la Estació Espacial Internacional (ISS): a confirmar.
Com de costum completarem l’observació amb l’ús de Programes d’Escriptori com Cartes del Cel i Atles Virtual de la Lluna, etc …
Esperem com de costum tenir sort amb les condicions meteorològiques però pels que vinguin per 1a. vegada sempre tenim Pla B en casos de condicions meteorològiques adverses, a menys que siguin molt i molt adverses.
TEATRE ESTEL·LAR RIBETÀ – CÀMPING VALL DE RIBES – RIBES DE FRESER
Mostra un mapa més gran
11 de la nit: ºC – % hum. – hPa – tª. de sensació ºC
http://www.meteoribes.com/
CRÒNICA DEL TALLER D’OBSERVACIÓ CELESTE
El passat dissabte 24 de juny es va celebrar el Taller d’Observació Celeste Júpiter i Saturn, de revetlla! Amb una trentena d’assistents/es de totes les edats i en una hora poc habitual pels TOCS (més d’1 hora abans de la posta del sol) varem engegar l’engranatge usual per aquestes ocasions i després de presentar a AstroPardines i a la nostra col·laboradora Montse Ribell de l’Agrupació Astronòmica de Sabadell amb aquest programa:
-Orientació en el lloc i a la Terra.
-L’Eclíptica.
-Descripció de la volta celeste i moviment aparent.
La Montse va fer un esbós del Sistema Solar i es esplaiar en el magnífic convidat de la nit: el Planeta Júpiter. A petició nostre, es va estendre una mica més en els satèl·lits principals i en la Gran Taca Vermella, un dels objectius fixats per AstroPardines en la observació al telescopi.
En aparèixer Júpiter, puntual, damunt del Teatre Estel·lar Ribetà, varem aturar les nostres exposicions per centrar-nos, ara sí, en la observació celeste. Mentre la Montse s’encarrega d’albirar Júpiter a través del Telescopi Catadiòptric Schmidt-Cassegrain de 203 mm, nosaltres ens atansem als prismàtics astronòmics 20×80. En Gerard ens sorprèn i ens anuncia que veu Júpiter i els 4 satèl·lits principals Io, Cal·listo, Ganimedes i Europa. Es forma l’habitual cua davant del telescopi motoritzat i fem proves amb els oculars perquè els/les observadors/es puguin captar les avantatges i diferències entre oculars.
Sabem que tenim una opció per veure Saturn. Fem temps i ens endinsem en d’altres propostes per amenitzar la nit. Parlem de la ISS i de les possibilitats que ens dona l’ISS DETECTOR (App per mòbils), alhora que veiem algun satèl·lit creuar la volta celeste. Llencem a l’aire la nostra pregunta enigmàtica de cada taller:
«Els estels tenen color?»
«SI, NO, POTSER, ALGUNES SI ALTRES NO,…»
La Montse no ho pot evitar i ofereix una gran pista als congregats que, en forma de rotllana, -com si estiguéssim conxorxats davant d’una foguera de Sant Joan-, llençant la següent pregunta:
«Com dibuixeu el Sol?»
Com si aquesta pregunta no hagués estat prou decisiva, dirigim un làser a l’estrella Vega:
«Quin diríeu que és el color d’aquesta estrella?»
La majoria diu: blau. Doncs vet aquí els estels tenen color.
Completem la sessió amb el repàs del Programes d’Escriptori Cartes del Cel i Atles Virtual de la Lluna on a part de cràters i mars anunciem que si poden trobar els llocs d’allunatge de les diferents missions Apollo.
I vet aquí que mentre busquem i repassem les diferents Constel·lacions Circumpolars (Óssa Major, Óssa Menor, Drac, Cassiopea, Cefeu) ens adonem que Saturn ens ha plantat i tal com deia el títol del Taller se n’ha anat de revetlla! I no el podrem observar perquè va massa baix i la Serra de Conivella (la que baixa del Taga a Ribes de Freser) ens l’amaga. Tota la nit dient que els de Blanes són uns privilegiats i al final en tenim la demostració!
Després d’haver de cancel·lar els dos darrers tallers d’observació celeste per condicions meteorològiques adverses teníem realment ganes de retrobar-nos amb nosaltres mateixos i amb aquells que volien gaudir després d’una bona revetlla de Sant Joan d’una revetlla astronòmica des d’un lloc on tot i l’horitzó accidentat que tenim (Cim d’Estremera, Puigmal, Puig Cornador, Collada Verda, Taga i Serra Conivella) hem anomenat de sempre Teatre Estel·lar Ribetà, com si la volta celeste ens hagués oferit, una nit més, una representació màgica amb actors fora de sèrie: galàxies, constel·lacions, estels, planetes, satèl·lits, estels fugaços… vaja un bocí d’Univers!
Una trentena d’espectadors entusiasmats en van ser testimoni, i AstroPardines tan sols va aixecar i fer baixar el teló!
FINS A LA TARDOR, US ESPEREM EL DIA 23 DE SETEMBRE A LES 6 DE LA TARDA!
PREPARACIÓ PER A LA OBSERVACIÓ CELESTE
1.Roba d’abric
Els TOC’s (Tallers d’Observació Celeste) s’organitzen en una esplanada fosca a l’entorn de la piscina del Càmping Vall de Ribes de Ribes de Freser.
L’activitat de la Observació Celeste, que complementem amb informació descriptiva inicial es fa doncs en espais exteriors i per tant és bo saber que us caldrà, per als TOC que es facin a partir d’ara i fins a la propera primavera, la següent ROBA D’ABRIC:
1a. capa:
Roba interior, samarreta i malla tèrmica.
2a. capa:
Camisa o folre fi.
3a. capa:
Folre polar.
4a. capa:
Jaqueta paravents impermeable amb caputxa.
Altres:
Guants, barret/gorra de llana, bufs pel coll/boca, bufanda.
CALÇAT:
Botes de muntanya amb 1 o 2 parells de mitjons. (i recanvi)
__________________________________________________
A títol orientatiu, us hem donat dades meteorològiques dels darrers 3 anys relatives al dia 11.10, extretes de l’estació méteo de Ribes de Freser (MeteoRibes) en la pestanya Méteo.
2.Material
Pels que tingueu binoculars i/o telescopis (en el cas de telescopis millor avisar amb anticipació) a casa o altre material astronòmic com cartes celestes, planisferis i el vulgueu dur per aprendre el seu funcionament, ho podeu fer.
Pels que tingueu llum frontal en podeu dur, però heu de tenir en compte que l’hem d’usar el mínim possible perquè la pupil•la s’acostumi ràpidament a la foscor. Si en teniu un amb llum vermell millor. Flash de fotos, millor al final de la sessió.
EN CAS DE METEOROLOGIA ADVERSA
La Organització d’aquests TOC’s té informació de les condicions meteorològiques previstes i de les dades oficials que difonen els diferents mitjans de comunicació. A més, disposa d’una estació meteorològica pròpia (MeteoRibes).
Dit això, l’Organització dels TOC’s va decidir ja fa temps, que en el cas de cel cobert i/o pluja feble/moderada, el TOC es celebrarà igualment, en un programa teòric-pràctic en la que es donarà més èmfasi en:
-L’ús de Programes d’Escriptori (Cartes del Cel, Atles Virtual de la Lluna, …)
-El coneixement i ús de les Eines de Realitat Augmentada (Google Sky Map, Codis QR, etc…)
-El Funcionament de binocles i telescopis.
Si la Previsió Meteorològica comportés situacions de més risc (pluges fortes, fort vent, etc … ) naturalment cancel·larem la Sessió.